به گزارش سینماپرس، اولین کار تلویزیونیاش سریال «کوچک جنگلی» بود. یازده دقیقه و سیثانیه را سال ۸۶ ساخت و مخاطبان تلویزیون برای دو فصل، بیننده «عملیات ۱۲۵» بهروز افخمی بودند. جمعه شبها به جای اجرا در برنامه «هفت»، «نقد سینما» با او تحلیل و بررسی و اجرا میشود. «روباه» را سال ۹۳ ساخت و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی سیمرغ بلورین گرفت.
نگاهی به کارنامه بهروز افخمی
سنپترزبورگ اثر جالب توجهی در کارنامه بهروز افخمی به شمار میرود که خیلی اهلِ کارگردانی آثار طنز نیست اما بعد از این کار موفق، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را با چاشنی طنز، روانه پرده نقرهای کرد. او آثار دیگری همچون «جهان پهلوان تختی»، «گاوخونی»، «شوکران»، «عقرب»، «روز شیطان»، «روز فرشته»، «عروس» و «تفنگهای سحرگاه» نیز در فهرست کارگردانیهای بهروز افخمی دیده میشود.
سریال «رعد و برق» رمضان ۹۹ شبکه پنج
مدت زیادی است که جلوی دوربین نرفته و این روزها درگیرِ شروع «کاغذ شطرنجی» و سریالی برای مصائب سیلِ اخیر برای تلویزیون است. بهروز افخمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: سریالِ «رعد و برق» روایتی از سیل اخیر است که درگیر تحقیق و نگارش آن هستیم و قرار است این سریال ۲۵ قسمتی را برای رمضان ۹۹ شبکه پنج سیما آماده کنیم.
همه شهرهای هدفِ سیل، مدنظر روایت بهروز افخمی
وی با اشاره به پیشتولید این سریال تلویزیونی، گفت: این روزها علاوه بر تحقیقهای میدانی و مطالعاتی، فیلمهای گرفته شده از حوادثِ سیل را نیز بررسی میکنیم. با افرادی که در این حوادث بودند صحبتهایی انجام میشود و فیلمنامه را مینویسیم. البته یک مقداری هم ساخت استخر در دستور کار است. همه شهرهایی که این اتفاق در آنجا افتاده مدنظرِ سریال «رعد و برق» است؛ از آققلا و گنبد کاووس گرفته تا گرگان، گلستان، سیمینشهر، بندر ترکمن. در این شهرها فیلمبرداری داریم و بخشهایی از سریال هم به تهران اختصاص پیدا میکند. در خرمآباد، پلدختر، کرمانشاه، اندیمشک، سد کرخه، اهواز، سوسنگرد، شادگان و خیلی از شهرهای دیگر مورد نظر روایت ما خواهند بود.
شوخطبعی لحنِ روایت سریالی از سیل ۹۸
کارگردان سریالِ کوچکجنگلی و مجری «نقد سینما» در پاسخ به این سوال که آیا فضای سریال کمدی و حادثهای خواهد بود، افزود: این سریال فضایی حادثهای با لحن شوخطبع دارد همراه با موقعیتهای کمدی که مخاطب را درگیرِ یک روایتِ همهجانبه و جذاب میکند. کمااینکه خود سیلابهای اخیر هم برای خیلیها بیشتر نوعی ماجراجویی بود.
آتیلا پسیانی و عبدالرضا اکبری بازیگران سریال جدید افخمی
افخمی در خصوص ترکیب بازیگران، تأکید کرد: به بازیگران زیادی فکر کردهایم امیدوارم بازیگران اصلی آنهایی باشند که من به بازی و کاربلدیشان علاقه دارم و بارها با آنها کار کردهام. فعلاً آتیلا پسیانی و عبدالرضا اکبری جزو بازیگران اصلی این سریال هستند. روی آنها حساب باز کردهام دیگران را نمیدانم. چون در پاییز کلید میخورد، زمستان تصویربرداری داریم و یک ماه و نیم در بهار هم این فیلمبرداری ادامه خواهد داشت. نمیدانیم وضعیت بازیگرانِ مورد نظرمان چطور است. این سریال حدوداً ۱۰ تا ۱۵ شخصیت اصلی و بیش از صد شخصیت فرعی با داستانهای فرعی دارد.
شخصیتهای زیاد با نقشهای کوتاه
کارگردان سینما و تلویزیون به شباهت داستان سریال «رعد و برق» به فیلمهای رابرت آلتمن اشاره کرد و گفت: داستانهای این سریال تلویزیونی رگههایی پیچیده دارد، همانطور که سیل هم به صورت سراسری در تمام کشور از شمال تا جنوب را درگیر کرده بود. شاید بتوان گفت ساختار داستانی این سریال به برخی از فیلمهای فلینی و یا رابرت آلتمن شبیه است؛ از این حیث که شخصیتهای زیاد با نقشهای کوتاه دارد.
«کاغذ شطرنجی» را بدون چهرهها شروع میکنم
افخمی در خصوص فیلم سینمایی «کاغذ شطرنجی» به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، توضیح داد: این فیلم سینمایی را ۱۰ روز دیگر شروع میکنیم و ۴ هفته فیلمبرداری اصلی آن به طول میانجامد. در «کاغذ شطرنجی» مهدی زمینپرداز و مرجان شیرمحمدی به عنوان بازیگران چهره حضور دارند و بیشتر از چهرههای ناشناس استفاده شده است.
دنبالِ باورپذیری برای مخاطب هستم
او دلیل استفاده از بازیگران غیرچهره در فیلم سینمایی خودش را ژانر و باورپذیری بالاتر عنوان کرد و افزود: «کاغذ شطرنجی» یک فیلم سینمایی پلیسی است و دنبالِ باورپذیری برای مخاطب هستم. من توانایی خودم را بهتر میدانم به همینجهت از بازیگرانی که کمدی کار کردهاند و چهرهاند برای این نوع ژانر سینمایی استفاده نمیکنم. البته هستند بازیگران کمدی و طنزی چون جواد عزتی که در «ماجرای نیمروز» میدرخشند. «کاغذ شطرنجی» روایتی واقعی است که اتفاق افتاده و ترسناک است؛ من تمام سعی و تلاشم باورِ مخاطب است.
نمیتوان یک فیلمی مثل «کاغذ شطرنجی» را تلویزیون پخش کرد
افخمی در پاسخ به این سوال که در فقدانِ کارهای پلیسی و جنایی در تلویزیون، چرا «کاغذ شطرنجی» را سریالی نساختید، خاطرنشان کرد: فکر نمیکنم تلویزیون امکانِ پخشِ یک فیلمی مثل «کاغذ شطرنجی» را داشته باشد. چون اثر بسیار خشِن و ترسناک است و برخی از اتفاقات اینچنینی جایش در تلویزیون نیست. این اثر را برای سینما میسازم چون تماشاگرِ سینما خودش انتخاب میکند بلیت میخرد و مسئول آن وضعِ نمایشی است که برگزیده است. میتوان بهتر مدیریت کرد که این نوع آثار را بچهها نببینند، چون امثالِ «کاغذ شطرنجی» و موقعیتهایی مثل «شبی که ماه کامل شد» مناسب همه نوع ردهسنی نیست. نمیتوان این نوع آثار را برای بیننده میلیونی تلویزیون نمایش داد که ایجاد وحشت میکند.
ارسال نظر